Makelaars anno 2020

Wat doen makelaars?

Makelaars anno 2020


De woningmarkt is oververhit. In de randstad is het moeilijk, zoniet bijna onmogelijk om een huis te kopen. Woningen gaan als zoete broodjes, soms met prijzen die echt te hoog zijn. Maar ja, dat is de markt op dit moment. 


De luchtbel die op sommige plaatsen ontstaat was onlangs goed zichtbaar: een tussenwoning in Amsterdam voor € 1.4 miljoen. De kopers van deze woning moeten ernstig rekening houden met een verkoopverlies in de toekomst. Hoe hoog dit zal zijn kan alleen de toekomst uitwijzen. Eén ding is zeker: Amsterdam is geen London, HongKong of Singapore en zal dit ook niet worden.


Tarieven


Steeds meer potentiële kopers en verkopers beraden zich over de prijzen die makelaars rekenen voor hun diensten. Als particulier betaal je nog steeds de hoofdprijs aan de makelaar terwijl de werkzaamheden in deze overspannen markt beperkt zijn. Manuren, de reden van hoge kosten, zitten vooral in bezichtigingen en onderhandelingen. En juist deze zaken worden steeds minder. 


Steeds vaker bieden makelaars “vaste” prijzen aan, onafhankelijk van de verkoopprijs, maar afhankelijk van de dienstverlening. Voor woningen in het hogere segment is het voordeliger maar vaak niet voor de middenklasse.


Alternatief?


Een alternatief is het afnemen van deeldiensten. “Doe-het-zelf” met de hulp van een specialist op het moment dat je als koper/verkoper hulp nodig hebt. Daarbij zijn de vragen: wat kan ik zelf, wat wil ik zelf en waar verdien ik het meeste mee? 


Verkopen.


Goede foto’s, een goede omschrijving, de juiste maten en plaatsing van jouw woning op de belangrijkste websites (o.a. Funda). Dat heb je nodig om de woning vlot te verkopen. Dat kun je niet allemaal zelf. Een foto is niet zo vanzelfsprekend als deze lijkt. De plattegrond maten moeten volgens NEN-norm. En zeker net zo belangrijk: op Funda kun je als particulier niet adverteren. Allemaal zaken waar je dus expertise bij nodig hebt. 


Zelf de bezichtigingen voor je eigen woning verzorgen is niet zo moeilijk. Als eigenaar kun je vaak het meeste vertellen. In ieder geval verdien je hier de “manuren” van de makelaar mee. Let op: Je moet wel weten wat je moet vertellen. Je hebt een meldingsplicht. Hoe kom je te weten wat je moet en wat je mag vertellen? 


En dan komen de onderhandelingen. Rationele zake n die hier een rol spelen vragen om expertise. Wat hebben gelijksoortige woningen in dezelfde buurt werkelijk opgebracht? Hoe groot is de vraag naar juist dit soort woningen? Waarom moeten ze deze woning juist kopen? Vaak heb je daar de database nodig waar je niet in kunt: die van de makelaar. 


Daarnaast gaat emotie een rol spelen. Het wel / niet mogen van mensen, de manier waarop mensen over de woning praten. En juist emotie moet je kunnen uitschakelen om tot een goede overeenkomst te komen.


Bij onderhandelingen heeft een externe partij inschakelen dus zeker nut. Geen emotionele band met het huis, omgeving of koper. De toegevoegde waarde van deze externe partij kan duizenden euro’s opleveren. 



Aankopen.


Als individuele koper kom je moeilijk tussen alle aankoopmakelaars. En als je er al tussen komt is het lastig om de juiste prijs te betalen. Rationele en emotionele zaken spelen ook hier een belangrijke rol.



Rationele zaken: 

  • De bouwkundige staat kun je als “leek” niet beoordelen, terwijl je kostentechnisch wel wilt weten waar je aan toe bent: nu, op korte termijn en zeker op lange termijn. Expertise gevraagd dus. 

  • Wat hebben gelijksoortige woningen in de buurt werkelijk gekost en hoe snel worden ze verkocht? Hiervoor kun je ook gebruik maken van expertise. Daar komt bij: Al ben je goed in onderhandelen, de prijs is lang niet altijd de belangrijkste factor. 

  • Tegenwoordig moet een bod gepaard gaan met de eventuele voorwaarden van o.a. datum transport / afname woning, financiering, bouwkundig rapport, no-risk clausule etc. 


Emotionele zaken: 

  • Vaak zijn de duur van het wonen, het verlaten van een “veilige” plek en het zelf allerlei zaken te hebben gedaan aan de woning reden om de verkoopprijs te overschatten..

  • Als koper heb je in je hoofd de woning al ingericht, de kleuren van de wand al gewijzigd en de vloer al veranderd. 


Conclusie.


De keuze van de verkoper voor de koper wordt vaak bepaald door het advies van de verkopend makelaar / bemiddelaar. Een vorm van “Doe-het-zelf” bij aan- en verkoop is goed mogelijk. Externe expertise tijdens het proces levert geld en gemak op. 


Klanten zullen vaker deeldiensten gaan vragen. Ze hebben het hele pakket niet nodig. De tarieven komen daarmee nog verder onder druk. Het verdienmodel zoals het nu bestaat zal steeds meer richting hybride vormen moeten gaan.


Recent bekeken